نبش قبر مجهول الهويه
|
سوال :
|
آيا نبش قبر مجهول الهويه از نظر اسلام جهت استفاده استخوان آنها در علوم پزشكي جايز است يا نه؟
|
جواب : |
اگر در قبرستان مسلمين دفن شده باشد جايز نيست. |
|
|
نبش قبر بخاطر حنوط
|
سوال :
|
نبش قبر براي حنوط جايز است يا نه؟
|
جواب : |
جايز نيست. |
|
|
موارد نبش قبر
|
سوال :
|
مستدعي است بيان فرماييد با توجّه به مسائل جديد، در چه مواردي نبش قبر جايز است؟
|
جواب : |
موارد جواز نبش قبر در رساله توضيح المسائل اينجانب در مسأله 528 در صفحات 106 و 107 آمده است. علاوه بر آن موارد، اگر ميّت در مكاني دفن شود كه ملك خصوصي او نباشد، پس از آن كه در طول زمان، به جائي برسد كه، صدق ميّت بر او نشود، گر چه بعضي آثار وي باقي باشد، نبش قبر جايز است، اگر چه در همين موارد چنانچه ضرورتي وجود نداشته باشد، بهتر است نبش نشود. و در فرض مذكور اگر ميّت ديگري در آن قبر دفن كنند، جايز است، چنان كه قبرستانهاي قديمي كه مالك خصوصي نداشته و در حال حاضر متروكه شده است، را دولت اسلامي ميتواند تصاحب نمايد براي هر امري كه صلاح اسلام و مسلمانها باشد، چنان كه ميتواند قبرستان جديدي در همان محل ايجاد نمايد و همانجا را آباد نمايد و قبور بزرگان و علماء را مرمّت و تعمير نمايد و قبور را نوسازي كند. و معلوم است كه اين كار آخر، از بهترين كارها است. |
|
|
انتقال جسد ميتي که وصيت به دفن در عتبات دارد
|
سوال :
|
چنانچه شخصي وصيّت نموده باشد كه جسد او را بعد از فوت در محلّي به امانت سپرده و در موقع مقتضي به عتبات عاليات منتقل نمايند، مستدعي است مرقوم فرماييد آيا چنين وصيّتي از نظر شرع مقدّس مجاز ميباشد؟ آيا در اين موارد نبش قبر اشكال ندارد؟
|
جواب : |
افرادي كه چنين وصيّتي داشته باشند بايد آنها را در صندوقي بگذارند و دفن كنند تا آن صندوق را هر وقت بخواهند انتقال بدهند ولي اگر او را در صندوق نگذارده باشند تا پوسيده نشود نبش قبر جايز نيست. |
|
|
نبش قبر به خاطر انتقال به مشاهد مشرفه
|
سوال :
|
نبش قبر در این زمان برای حمل جنازه به مشاهد مشرفه جایز است یا نه؟
|
جواب : |
بسمه تعالی
اشکال ندارد ولی بهتر است نبش نشود. |
|
|
نبش قبر به خاطر خارج کردن ميله طلا از بدن ميت
|
سوال :
|
اگر به علت شکستگی استخوان در بدن میت، طلا یا پلاتین گذاشته شود، آیا نبش قبر برای خارج کردن آن جایز است یا نه؟
|
جواب : |
بسمه تعالی
اگر ارزش فوق العاده داشته باشد، با اجازۀ حاکم شرع جایز است. |
|
|
1 |